top of page

De kracht van krachttraining

Krachttraining lijkt vooral geschikt voor fitte, sterke jongeren. Toch is krachttraining ook op latere leeftijd aan te raden. Diverse onderzoeken tonen aan dat dat resultaat heeft voor zowel spieren als botten.

 

Vrouwen hebben het meeste baat bij regelmatige krachttraining: zij die wekelijks aan 2,5 uur matige lichamelijke activiteit of 75 minuten aan intensief sporten doen, hebben 24 procent minder kans op vroegtijdig overlijden dan degenen die niet op regelmatige basis bewegen, zo bleek uit recent onderzoek. Krachttraining is na je dertigste al belangrijk en wordt, naarmate je ouder wordt, alleen maar crucialer.

 

Ouder worden gaat gepaard met sarcopenie: spierafbraak gaat sneller dan opbouw. Krachttraining kan dat tegengaan. Dit kan al vanaf 2 keer per week en 20 minuten per training.De beste krachttraining bestaat uit compoundoefeningen: bewegingen waarbij meerdere spiergroepen tegelijk worden getraind. Hierdoor wordt het lichaam niet alleen sterker, maar leren spieren ook samenwerken. Ook zorgt het aanspannen van spieren voor vorming van nieuw botweefsel, waarmee het botontkalking tegengaat.

 

Elke levensfase vraagt om een andere intensiteit fitness. Vraag een medewerker om tips voor jouw optimale sportsessie!

Bron: Telegraaf, Sigrid Stamkot, 22-04-2024

bottom of page